Als een vis in het water? - NewHospitality
17717
post-template-default,single,single-post,postid-17717,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
 

Als een vis in het water?

Werkgeluk is het nieuwe goud. Het is de titel van mijn presentatie waarmee ik bedrijven, organisaties, instellingen en overheden probeer te inspireren met de kracht van aardigheid. Het voelt best een beetje vreemd om het land rond te trekken met mijn gastvrijheidsmissie voor een gelukmakende werksfeer. Zou het niet vanzelfsprekend moeten zijn? Waarschijnlijk wel, maar ego wint het vaker van emo en dat vertaalt zich -ongepolijst top-down- naar de werkvloer.

“Het voelt best een beetje vreemd om het land rond te trekken met mijn gastvrijheidsmissie voor een gelukmakende werksfeer.”

In mijn presentatie neem ik de deelnemers mee in mijn verhaal over de natuurwetten van het aquarium. Als vissen zich als een vis in het water voelen, hebben ze daar niet zelf voor gezorgd. Ik heb nog nooit een aquariumhouder boos zien worden op zijn vissen zodra het water niet op temperatuur en troebel was. Ook niet als de noodzakelijke voedingsstoffen ontbraken. Ook wordt de aquariumhouder niet boos op de vissen als er te weinig ruimte, licht en zuurstof is in de bak. Vreemd toch! In een organisatie worden veelal de medewerkers verantwoordelijk gehouden voor het water, de sfeer in het bedrijf. Als de productiviteit en de sfeer verslechterd zal de eindbaas vaak een scheldbaas worden en met de bekende vinger wijzen. Toch is de eindbaas de kroegbaas van de zaak. Hij of zij zet de toon, maakt de muziek, geeft het voorbeeld, is stemmingsbepalend en heeft feitelijk maar één hoofddoel: de visie, missie en doel van het bedrijf realiseren met een team dat zich als een goudvis in het warme water van de organisatie voelt.

“Toch is de eindbaas de kroegbaas van de zaak.”

De kroegbaas is eigenlijk de beste barkeeper die iedere gast bij naam kent en weet waar ze van houden: van Hazes tot Bocelli. Hij zet soms de muziek harder en soms zachter. Hij heeft oog voor iedereen en begrijpt dat het praatje aan de bar misschien wel het beste gesprek van de week was voor een van-huis-weggerende gast. De barkeeper is een eindbaas die als doel heeft om iedere avond een recordomzet te draaien. Sfeer is hierin zijn beste wapen. Medewerkers zijn net vissen. Ze gaan ‘shinen’ als het water, de voeding, de ruimte, het licht en de zuurstof klopt. De harmonie in de bak is het directe gevolg van een selectie die bij elkaar past, respect heeft voor elkaar en niet elkaar in de kont bijt. Hoeveel eindbazen geloven in de kracht van sfeer en vinden het Chefsache. Niet een bijrol van de Human Resources Manager, maar een kritische succestaak van het baasje zelf: een lefgozer(es) die indruk maakt met het empathische vermogen om ieder individu de juiste warme aandacht te geven. Warme mensen maken de warme organisatie en hebben een grote hekel aan koude lijders.


 

Op de hoogte blijven van NewHospitality? Volg ons op Twitter & Instagram.

Interesse in een Keynote of Blind Date? Bekijk de services!