Amsterdam: Disneyland voor volwassenen?
17359
post-template-default,single,single-post,postid-17359,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
 

Amsterdam: Disneyland voor volwassenen?

Hospitality is voor een stad als Amsterdam intussen een grootscheepse operatie en bijna onmogelijke klus geworden. De Gouden Eeuw herleeft in een stad die lijkt omgetoverd tot het nieuwe Disneyland voor volwassenen. Amsterdam biedt huisvesting aan 850.000 inwoners. Dat is een forse 5.000 inwoners per km2. Gemiddeld wonen er in Nederland 400 mensen per km2 en daarmee staan we in de top drie wereldwijd.

“De Gouden Eeuw herleeft in een stad die lijkt omgetoverd tot het nieuwe Disneyland voor volwassenen.”

Het officiële aantal toeristen die jaarlijks Amsterdam bezoeken is 5,5 miljoen, maar het echte aantal ligt vele malen hoger. De grote stroom toeristen wordt mede versneld door de explosie van hotelbedden en het feit dat ieder bed in Amsterdam een hotelbed is geworden op Airbnb. Amsterdam staat zelf op de zevende plek in de ranglijst van duurste Airbnb-steden wereldwijd. Helaas komt het wel voor dat deze gastvrije Amsterdammers hun verhuurde woning aantreffen als een volledige ravage of zelfs gebruikt is als bordeel.

“De grote stroom toeristen wordt mede versneld door de explosie van hotelbedden en het feit dat ieder bed in Amsterdam een hotelbed is geworden op Airbnb.”

De stad is een magnetische attractie geworden waar popcorn is vervangen door cannabis, waar coffeeshops ons internationale allure hebben gegeven en ‘happy ending’ het nagerecht is geworden op een kermis met 400 ramen die De Wallen heet. De horeca is ontploft in de binnenstad: The Avocado Show is hip & happening en de friettent ‘De Belg’ van Lil’Kleine gaat als een speer. Begrijpelijk, want het is iedere dag van het jaar druk of te druk? In de gouden stad draait alles om big bugs en zie ik nog geen ontwikkeling die de andere kant op gaat. Er komen nog jaarlijks inwoners, toeristen en cruise liners bij. De kassa rinkelt. Hospitality heeft in de binnenstad een nieuwe betekenis gekregen. Persoonlijke service en gemoedelijkheid zijn ingeruild voor een Engelse oneliner: what do you want? Het lijkt de bezoekers van de 420 hotels, 1200 restaurants en 1500 bars niet te storen want de aantallen blijven groeien. ‘Amsterdam: de stad waar alles kan’ lijkt me een prima slogan.

“Amsterdam: de stad waar alles kan” lijkt me een prima slogan.”

Femke Halsema is intussen de nieuwe burgemeester van onze fantasiestad en mag zich gaan inzetten om de stad weer leefbaar te maken. Toch vrees ik dat Femke zo af en toe gaat blozen van risico’s, gevaren en culturele afgronden in de stad die ooit toonaangevend was in het grotere wereldbeeld. Moeten we misschien allemaal een joint roken? Doe mij maar een lolly.


Op de hoogte blijven van NewHospitality? Volg ons op Twitter & Instagram.

Interesse in een Keynote of Blind Date? Bekijk de services!