De essentie van warme relaties - NewHospitality
17561
post-template-default,single,single-post,postid-17561,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
 

De essentie van warme relaties

In mijn nieuwe boek De Confetti Company breng ik een ode aan de ondernemers, bestuurders, directeuren, managers en alle leidinggevenden die geloven in de duurzame kracht van warme relaties. Warmte verbindt. Warmte wint. Kou zeker niet. Veelal zijn de antwoorden van een organisatie (organisme) te vinden in de vrije en onbewerkte natuur. Zo ook voor de kracht van warmte.

“Warmte verbindt. Warmte wint. Kou zeker niet. “

In een organisatie kan de sfeer variëren van ijzig kil & koud tot veilig, comfortabel en aangenaam. Het kan zelfs heel plezierig zijn in een bedrijf. Misschien wel vergelijkbaar met een vriendenclub in de kroeg? Het is een utopie om te denken dat het toeval is dat AFAS, Coolblue en vele anderen een zeer aangename werkomgeving hebben. Je mag ervan uitgaan dat een warme bedrijfscultuur allesbehalve vanzelf komt. De bestuurders van gezellige, plezierige bedrijven & organisaties weten dat het hard werken is om iets -wat heel simpel lijkt- voor elkaar te krijgen. Waarom werd Louis van Gaal bijna wereldkampioen en waarom kwalificeerde hetzelfde team zich een jaar later niet meer?

“Misschien wel vergelijkbaar met een vriendenclub in de kroeg?”

In mijn boek ga tot het diepste, persoonlijkste en vertrouwelijkste niveau van mijn persoonlijke ervaring als kind in een beklemmende Vlaamse cultuur en ga ik net zover over het belang van ons cultuurprogramma Kindest Regardz bij Regardz Hospitality Group. It’s Cool to be Kind is intussen onze slogan, vooral gericht op de Generatie Z: de 3,7 miljoen jongeren tussen 0-20 die geboren zijn met de smartphone als digitale teddybeer en vanaf hun derde levensweek al begrepen dat naar links swipen betekent dat je iets nieuws wilt.

“It’s Cool to be Kind is intussen onze slogan…”

Voor die mensen die het boek niet gaan lezen is deze blog een geconcentreerde samenvatting en is alles over warme bedrijfsculturen samen te vatten in één woord: A A N D A C H T. Aandacht maakt alles mooier geldt niet alleen voor Ikea-meubels, maar is de essentie van goed gastgeverschap, goed werkgeverschap en warme medewerkers. Aandacht komt van ‘aan denken’. Altijd alert zijn of er een kans ontstaat om van een gewoon moment een aandachtig moment te maken. Een moment dat uitgroeit tot een ritueel. Niet omdat het bijzonder, complex of uitzonderlijk is, maar omdat er positieve energie ontstaat als meer mensen heel even stilstaan bij de waarde van het moment. Momentwaarde is waar oprechte aandacht om gaat. Stilstaan in een tijd van razendsnelle, digitale revolutie is zeker niet meer vanzelfsprekend. Het is ook niet te vervangen met fake-aandacht van een like, een hartje of een tag. Echte aandacht is zo krachtig als de zon voor de groei van een plant of boom.

“Aandacht maakt alles mooier geldt niet alleen voor Ikea-meubels, maar is de essentie van goed gastgeverschap…”

Echte aandacht straalt zoveel positieve energie naar mensen uit dat ze ongetwijfeld deze energie verder zullen geven. Een warme bedrijfscultuur regent van boven naar beneden en groeit in de omgekeerde richting. Het is de nieuwe warmtemissie van cultuurleiders om aandacht te geven en te verspreiden tussen alle lagen van een platte organisatie en om nooit te vergeten dat aandacht altijd 1:1 is. Best eng, toch. Louis was niet bang voor 1:1 met alle individuele spelers van het Nederlandse Elftal. Wie geef jij vandaag jouw volle aandacht 1:1?


Meer weten over “De Confetti Company” of het boek bestellen? Kijk dan op www.DeConfettiCompany.nl 

Volg ons op Twitter & Instagram.

Interesse in een Keynote of Blind Date? Bekijk de services!