Maakt aandacht alles mooier? - NewHospitality
17498
post-template-default,single,single-post,postid-17498,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
 

Maakt aandacht alles mooier?

Ikea heeft een behoorlijke indruk gemaakt met haar nieuwe positionering ‘Aandacht maakt alles mooier’. Ik denk dat deze slogan niet snel zal verdwijnen. Ikea benadrukt met deze boodschap in de eerste plaats de aandacht die de mensen van Ikea hebben voor de ontwikkeling van nieuwe producten. De design-helden van Ikea komen zelf aan het woord en leggen tot in ieder detail uit hoe en vooral waarom een product tot stand gekomen is. De authenticiteit straalt ervan af en de passie voor het welbehagen van de klant is binnenvoelbaar. Eigenlijk gaat Ikea terug naar de oorsprong van retail: inspireren met vakmanschap. Het nobele craftmanship van Ikea laat zien hoe begaan de organisatie is met de kwaliteit die centraal staat in de retail formule. Geen woord over korting of actie, maar de kracht van het vak is de rode draad van een hoogst geloofwaardig verhaal. Er is nooit een beter marketingverhaal dan het echte bedrijfsverhaal.

“Ikea benadrukt met deze boodschap in de eerste plaats de aandacht die de mensen van Ikea hebben voor de ontwikkeling van nieuwe producten.”

Marketing ging decennialang over het opblazen van het matige echte verhaal tot een utopisch reclameverhaal. In deze tijd is niets ongeloofwaardiger dan dat. De waarheid en niets anders dan de waarheid is het beste promotiewapen. Dat jaagt de traditionele marketeers nogal in de gordijnen, want ze zien hun creatieve verzinselen steeds minder kans maken in het marketingspectrum van de nieuwe retailers. De nieuwe combinatie van waarheid en waarom (purpose) zijn de nieuwe ingrediënten om klanten te inspireren. Inspiratie is de nieuwe promotie en gaat over het delen van echte, gepassioneerde energie. Hoe geweldig is het dat bedrijven weer teruggaan naar de kern van hun bestaan: de passie voor het vak. Alles voor de glimlach van Coolblue of slaafvrije chocolade van Tony’s Chocolonely zijn ook twee bijzondere voorbeelden van eigentijdse ondernemers met lef en visie, maar vooral met een missie.

“Hoe geweldig is het dat bedrijven weer teruggaan naar de kern van hun bestaan: de passie voor het vak.”

Tegelijk is ‘Aandacht maakt alles mooier’ een perfect voorbeeld van ‘social selling’. De oproep van Ikea om meer aandacht te hebben voor elkaar slaat de spijker op z’n kop in deze digitale revolutie. Bedrijven, organisatie en instellingen met een maatschappelijke missie of zelfs een manifest hebben een extra boodschap. Ik krijg daar kippenvel van. Het aantal bedrijven met een ziel, missie, purpose en maatschappelijke rol neemt gestaag toe. De hospitality cultuur in deze bedrijven is groot. Het lijkt erop dat de term “medewerkers” hier aan het verdwijnen is. Samenwerkers is de naam die ze bij Hutten Catering hebben gekregen, maar ongetwijfeld komen er nieuwe initiatieven. Bij Tony’s heet een buddy een chocomaatje en dat bewijst dat er veel aandacht is voor elkaar.

“Het lijkt erop dat de term “medewerkers” hier aan het verdwijnen is.”

Om van gewone momenten, bijzondere momenten te maken zijn rituelen de uitgelezen kans. Rituelen liften de dagdagelijkse momenten tot een emotioneel hoogtepunt. Rituelen maken van kleine momenten, grote ervaringen die voor lang opgenomen worden in het brein. Eigenlijk zijn het mentale cookies waarmee mensen zichzelf ook bijzonder gaan voelen. Aandacht voor mensen is de meest ongeprezen organisatiestrategie allertijden. De mensen van de organisatie zijn de organisatie. Hoe meer aandacht ze krijgen, hoe mooier het resultaat wordt. Of alle leiders geloven in de kracht van cultuur is de grote vraag!


Op de hoogte blijven van NewHospitality? Volg ons op Twitter & Instagram.

Interesse in een Keynote of Blind Date? Bekijk de services!