De Warme Commissaris voor Gastvrijheid - NewHospitality
17774
post-template-default,single,single-post,postid-17774,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
 

De Warme Commissaris voor Gastvrijheid

Het is misschien een gekke gedachte, maar misschien is het wel de hoogste tijd voor een Commissaris voor Gastvrijheid in iedere Raad van Commissarissen, Raad van Advies of Raad van Toezicht. De toezichtraad heeft als belangrijkste taak om de continuïteit van het bedrijf te bewaken vanuit haar onafhankelijke, controlerende orgaan. Nu kan ik me zo voorstellen dat ieder bedrijf, organisatie of instelling te maken heeft met medewerkers of leidinggevenden, gasten of klanten, cliënten of patiënten en leveranciers of relaties. De huidige directies van kleine en grote organisaties zijn hoogstwaarschijnlijk erg gefocust op de digitale transformatie van hun (commerciële) bedrijvigheid. Begrijpelijk. Wie niet digitaliseert is al failliet, gaat nu failliet of gaat binnenkort failliet. Logisch ook.

“De huidige directies van kleine en grote organisaties zijn hoogstwaarschijnlijk erg gefocust op de digitale transformatie van hun (commerciële) bedrijvigheid.”

Het grootste en snelste gemak wat de mensheid ooit gekend heeft is het internet. Toen wij op zoek gingen naar een vakantiebestemming heb ik wederom genoten van alle voordelen van het internet. Er blijft weinig tot niets geheim op het magische internet. Ik kan me echt geen seconde voorstellen zonder de high speed & convenience van het internet en mijn kinderen al helemaal niet meer. Onze twee kinderen Ralph en Jerry zijn geboren in de digitale revolutie, kregen een smartphone toen ze stopten met hun speen, werden Social Media addicts zonder dat ze het zelf in de gaten hadden en zonder dat ze precies weten hoe de wereld eruit ziet zonder de magie van het digitale contact, de digitale verbinding en de digitale relaties.

“Het grootste en snelste gemak wat de mensheid ooit gekend heeft is het internet.”

Onze investeringen in de digitale snelweg zijn niet klein. De ontwikkeling van ons internationale meeting boekingsplatform OneMeeting.com is daar een gouden voorbeeld van. Een toegewijd team in India bouwt dagelijks aan de doorontwikkeling van ons unieke systeem. In onze branche is het helemaal niet gebruikelijk om een eigen systeem te ontwikkelen. Wij hebben er bewust voor gekozen om dat wel te doen. We zijn intussen 100.000 bouwuren voorbij en het wordt steeds unieker. Toch geloven wij niet dat alles draait om bits & bytes. Alles begint met bits & bytes omdat we onze (nieuwe) gasten en klanten altijd eerst digitaal zullen bereiken via onze online marketinginspanningen. Echter, de verbinding en de echte duurzame relatie met gasten, klanten, cliënten, patiënten, leveranciers en relaties is pur sang een menselijke zaak. De ‘human touch’ is in te veel bedrijven en organisaties uit de gratie geraakt door de bizarre solo-focus op digitaal. Mensentaal is waar warme verbindingen en relaties uit voortkomen. Digitaal helpt Tinder, maar de echte verbinding ontstaat, -wel of niet-, na de eerste blind date volgens mij. Geen Tinder zonder Tender.

“In onze branche is het helemaal niet gebruikelijk om een eigen systeem te ontwikkelen.”

Directies krijgen in de komende jaren te maken met de negatieve effecten van digitalisering en daarmee de afkoeling van de samenleving. De echte Generatie Z komen in dienst vanuit een heel nieuwe context en de nieuwe gasten, klanten, cliënten, patiënten, leveranciers en relaties zullen eisen gaan stellen aan de echte ‘verbindingskracht’ van bedrijven en organisaties die ‘iets te bieden, iets te verkopen’ hebben. Nee, de meeste organisaties zijn er niet klaar voor. Warme verbindingen komen niet uit de lucht vallen. Ze vragen om een ‘Warm Beleid’. Dat is voor de meeste Directies te ‘soft’ en dus voor ‘softies’. Zachte vaardigheden ontwikkelen, doorontwikkelen, beheren en omarmen is nou niet echt voor stoere binkies. Toch schuilt de grote kracht van stoere organisaties om ‘vrouwelijk’ te worden en veel meer aandacht te geven aan de duurzame kernkracht van warme verbindingen en relaties. Mijn visie is dan ook dat de meeste directeuren vrouwen zullen worden in de nabije toekomst. Misschien komt er dan een quotum om de gelijkheid met mannen weer op peil te gaan brengen. Ik zit nu wel in 2032. Of toch eerder?


Op de hoogte blijven van NewHospitality? Volg ons op Instagram.

Interesse in een Keynote of Blind Date? Bekijk de services!